Vier belangrijke oorzaken van een mislukte online marketing strategie

Bedrijven hebben zowel successen als mislukkingen op het gebied van online marketing ervaren. Gezien alle hype rond online marketing, komt het als een verrassing dat de meeste campagnes niet aan de verwachtingen voldoen.

Wanneer er met klanten gepraat wordt over hun eerdere online marketingervaringen, horen we dingen als:

  • Als digitale marketing zo meetbaar is, waarom zie ik dan niet de resultaten?
  • Ik weet niet wat ze hebben gedaan, en ik kan niet zien wat ik ervoor krijg.
  • Ze hebben me op pagina 1 gekregen, maar ik weet niet of ik er iets mee opgeschoten ben.

Online marketingcampagnes mislukken om een aantal redenen. Soms is de strategie gebrekkig, soms overdrijven bureaus hun mogelijkheden. In andere gevallen is het een mislukking omdat de twee organisaties niet effectief samenwerken.

Vaker wel dan niet (en dit kan als een verrassing komen), is het vooral een organisatorisch falen. Hieronder staan vier oorzaken van mislukken van online marketing en hoe je ze kunt vermijden.

Verwarrende tactieken met strategie

Laten we beginnen met het definiƫren van tactieken en strategie. De online strategie is je plan om een vooraf bepaald doel te bereiken. Je hebt bijvoorbeeld als doel om 40% van de omzet van gloednieuwe klanten te genereren. Je online strategie om dit te bereiken, is het vergroten van je online zichtbaarheid in drie belangrijke markten waar je een sterk marktaandeel mist.

Zodra de strategie is bepaald, moet je de juiste tactieken implementeren. Dit kan het volgende zijn:

  • SEO (gerangschikt worden voor relevante zoektermen op de lokale markten)
  • PPC (om onmiddellijk zoekverkeer op de lokale markten te verwerven)
  • Facebook-advertenties (om mensen op sociale media die binnen de doelmarkten vallen te stimuleren)
  • Remarketing (niet-converterende bezoekers terugsturen naar de site nadat ze zijn vertrokken)

Investeren in tactieken, maar niet in strategie

Bedrijven verwarren soms hun tactieken met hun strategie. Dit leidt tot goed uitgevoerde tactieken, zoals geweldige rankings of banneradvertenties, die geen impact hebben op het bedrijfsdoel.

Investeren in strategie, maar niet in tactieken

Dit komt minder vaak voor, maar is niet helemaal zeldzaam. Bedrijven die investeren in strategie en niet in tactieken zullen hun online doelen niet halen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *